U bent hier
Proefopstellingen Zuidelijke lob

Lokaal bestuur Laakdal liet een verkeersstudie uitvoeren voor de ‘Zuidelijke lob’ in Veerle. Dit omvat het gebied tussen Kruisstraat, Kapellestraat, Diestse Baan en Veerledorp. Op basis van de resultaten van de studie worden deze zomer proefopstellingen geplaatst. De proefopstellingen blijven zes maanden staan.
Tijdelijke proefopstelling
Naar aanleiding van de aanhoudende meldingen over snelheid, intensiteit en leefbaarheid liet gemeente Laakdal een verkeersstudie uitvoeren voor de ‘zuidelijke lob’ in Veerle. De zuidelijke lob omvat Kruis-, Kapelle-, Pastorij- en Lakstraat. Deze zomer worden de proefopstellingen geplaatst ter verbetering van de verkeerscirculatie.
Veel verkeersoverlast
In deze omgeving zijn enkele attractiepolen gehuisvest, zoals sportcomplex Kwade Plas, buitenschoolse Kinderopvang 't Kakelnestje en diverse scholen. Daarnaast verbindt de Lakstraat 2 deelgemeentes met elkaar, Veerle en Veerle-Heide.
Dit alles resulteert in overlast waardoor verkeersingrepen zich opdringen. In een eerste fase gaat het om proefopstellingen die later worden geëvalueerd in samenspraak met de bewoners. Dan zal blijken of deze proefopstellingen permanent zullen worden uitgebouwd.
Pastorijstraat
Begin juli zal er een dubbelrichtingsfietspad voorzien worden langs de Pastorijstraat vanaf 't Krantje tot aan de kapel (begin Lakstraat). Er kan niet meer geparkeerd worden langs ’t Krantje.
Kruispunt Pastorijstraat – Lakstraat
Vanaf midden juli wordt de zuidelijke doorsteek (het rechte stuk aan de kapel langs de kant van het Crelan-kantoor) afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, maar blijft nog wel toegankelijk voor fietsers. Vrachtverkeer van de sporthal moet verplicht naar rechts afslaan en kan dus niet van de sporthal naar de Lakstraat richting Veerle-Heide.
Lakstraat
De Lakstraat wordt vanaf midden juli enkelrichting in het gedeelte tussen Pastorijstraat en Kruisstraat voor gemotoriseerd verkeer. Dit wil zeggen dat verkeer wel van de sporthal richting Veerle-Heide kan, maar niet meer omgekeerd. Fietsers kunnen nog wel in beide richtingen.
Kapellestraat
Vanaf midden juli komen er richting Dieste Baan wegversmallingen, in de vorm van plantbakken met groen. Aan het kruispunt met de Dieste Baan worden wegmarkeringen aangebracht zodat er visueel duidelijk wordt gemaakt dat het inrijden vanuit de Diestse Baan verboden is.
Kruispunt Kruisstraat – Oude Geelsebaan
Vanaf midden juli zal de bocht als je van de Oude Geelsebaan de Kruisstraat inrijdt haakser worden. Hiervoor worden afscheidingen geplaatst. Aan de hand van signalisatie en bijkomende verlichting zal dit extra zichtbaar zijn. Bij de herinrichting van de bocht zal er rekening gehouden worden dat vrachtwagens die ter plaatse moeten leveren nog wel een vlotte doorgang hebben.
Evaluatiemoment met inwoners
De gemeente ging eerder al met de inwoners van het gebied in gesprek tijdens een infosessie om de resultaten van de studie toe te lichten en mogelijke verbeteringen voor te stellen. De effecten van de tijdelijke opstellingen worden continue opgevolgd en gemeten zodat er tijdig bijgestuurd kan worden waar nodig. In het najaar worden de verschillende proefopstellingen geëvalueerd met de buurtbewoners.
“De infomomenten met de omwonden zijn heel belangrijk in de besluitvorming in dit dossier. We horen als bestuur graag uit eerste hand hoe de buurt de situatie ervaart en hoe we ze kunnen verbeteren. We beseffen dat we hierin niet voor iedereen goed kunnen goed, maar stellen de algemene veiligheid als hoogste prioriteit. Ik benadruk dat het om proefopstellingen gaat die regelmatig geëvalueerd zullen worden”, aldus schepen van Mobiliteit Stein Voet.
Alle info over de proefopstellingen vind je terug op de website van de gemeente: https://www.laakdal.be/proefopstellingen-zuidelijke-lob.