Mantelzorgpremie in Laakdal

Op 31 januari 2020, over deze onderwerpen: Welzijn & gezondheidszorg

Caroline Janssens, gemeenteraadslid N-VA Laakdal, zette in 2019 de invoering van een gemeentelijke mantelzorgpremie op de agenda van de Laakdalse OCMW-raad. Het idee op zich kreeg onmiddellijk de nodige steun en eind 2019 werd door de meerderheidscoalitie een concreet reglement uitgewerkt.  Deze week plaatste Caroline Janssens dit punt terug op de agenda (gesteund door talloze klachten/vragen vanwege de inwoners op dit initiële reglement) met als bedoeling enkele concrete regels toe te voegen in het voordeel van de inwoners van Laakdal. Deze week werden haar wijzigingen integraal goedgekeurd.                                                                                                               .
Op 1 januari 2020 trad het reglement rond de Laakdalse gemeentelijke mantelzorgpremie in werking.  Sindsdien ontving N-VA Laakdal onafgebroken mailberichten van bezorgde burgers.
Caroline Janssens (van opleiding maatschappelijk assistent en tewerkgesteld als fractiemedewerker welzijn binnen het Vlaams Parlement) vroeg en kreeg binnen haar partij, de nodige back-up om de klachten/vragen van de inwoners te behandelen en het reglement onder de loep te nemen vanuit haar vakkennis. Eerder deze week liet ze haar bemerkingen rond enkele punten in het reglement op de agenda van de raad toevoegen en plaatsten oppositie én meerderheid zich achter haar voorstellen.
                                           .                                                                     .
De N-VA wijzigingen aan het reglement zullen vanaf heden van toepassing zijn en kunnen zeker gezien worden als een meerwaarde voor de mantelzorgers/inwoners van Laakdal.

* De mantelzorgpremie zal worden uitbetaald aan de mantelzorger (en niet aan de zorgbehoevende zoals in het initiële reglement). Zo kan elke mantelzorger individueel beroep doen op het maximumbedrag van €240/jaar. In het initiële plan zou de zorgbehoevende dit bedrag moeten verdelen tussen het aantal mantelzorgers waarop hij/zij beroep moet doen; waardoor de mantelzorger niet altijd zou krijgen waarop hij/zij recht heeft.                                                                                          .

* De premie zal nu per trimester worden uitbetaald aan de mantelzorger.  In het originele reglement van de meerderheidscoalitie (CD&V/Pro-Laakdal) zou dit pas de eerste maal gebeuren in de loop van de maand februari, volgend op het jaar van de indiening van de aanvraag tot mantelzorg.                                 .

* Burgers die voorheen een sociaal-pedagogische toelage ontvingen, werden  in het initiële reglement van de coalitiemeerderheid, niet langer meer volledig ingedekt. Hetzelfde gold voor personen die vanuit de Vlaamse Sociale bescherming een zorgbudget ontvingen voor zwaar zorgbehoevenden. Dankzij de aanpassingen die N-VA-Laakdal deze week op de agenda liet plaatsen en de goedkeuring  ervan op de OCMW-raad, is deze lacune nu gedicht. De visie hierachter van N-VA-Laakdal is dat men burgers geen bestaande voordelen kan ontnemen door de invoering van een ander reglement.

* N-VA Laakdal liet in het reglement een controle opnemen die zal leiden tot een evaluatie, uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van het reglement op de Laakdalse mantelzorg.