Een extra steuntje tot motivatie

Op 20 december 2016, over deze onderwerpen: Bestuurszaken, Nieuws van de Gemeenteraad, Sport / vrije tijd / jeugd

Op de Laakdalse gemeenteraad brachten N-VA-raadsleden Caroline Janssens en Niels Vermeulen het bewegen op school op de agenda.

Onze kinderen bewegen te weinig. Dit blijkt uit héél veel verschillende studies. Vele Laakdalse scholen doen daarom mee aan “One Mile a Day”. Caroline Janssens licht de werking van “One Mile a Day” toe. “Het is gemakkelijk en kost geen geld. De voordelen zijn :  de leerlingen kunnen hun energie kwijt, er is meer sociale interactie tussen klasgenootje en leerkrachten en de kinderen vertoeven in de buitenlucht. Maar toch is er meer positiefs aan: de leerkracht kiest zelf het startmoment. Het is gewoon een onderbreking van 15 minuten tijdens zijn les dat de leerlingen naar buitengaan en beginnen te lopen of te wandelen. De leerlingen moeten zich niet omkleden, gewoon opstaan en starten. Het stimuleert zelfs de concentratie van de kids.

Raadslid Niels Vermeulen is bang dat deze hype niet blijft duren. “De actie krijgt terecht veel media-aandacht. Maar jammer genoeg  kent elke hype ook snel een einde. Daarom hebben Caroline en ikzelf dit punt op de agenda van de Laakdalse gemeenteraad geplaatst.” Niels licht het voorstel toe: “Elke school die inschrijft en via de website  www.onemileaday.be  zich registreert en dit bijvoorbeeld laat weten aan de gemeentelijke sportdienst komt in aanmerking om een extra financieel steuntje van de gemeente te krijgen. Ons voorstel was dan om als de school gedurende een bepaalde periode 3 x per week zou lopen ze op het einde van die periode een waardebon van ongeveer een €250 om daarmee sport- en spelmateriaal te kopen.” Als alle Laakdalse scholen meedoen gaat het over een totaal bedrag van +/- €1750

Tijdens de raad werd er met bedragen met 6 nullen gegoocheld, maar het bedrag en de steun voor dit mooi initiatief kregen we niet vast.

Jammer maar helaas!