U bent hier
Contactpunt huurbemiddeling

De gemeenteraad keurt de oprichting van een Laakdals contactpunt voor huurbemiddeling goed.
Uithuiszettingen voorkomen
De gemeente Laakdal wil een contactpunt voor huurbemiddeling oprichten. Schepen van Sociale Zaken Hanne Lintermans legt uit: “Een meldpunt voor huurbemiddeling kan ervoor zorgen dat we preventief kunnen inspelen op problemen tussen huurders en verhuurders. Het gebeurt vaak dat door het korte tijdsbestek tussen de kennisgeving van het verzoekschrift tot uithuiszetting en de zitting op de rechtbank het OCMW nog onvoldoende hulp kan bieden om een uithuiszetting te voorkomen. Een contactpunt voor huurbemiddeling zou geschillen veel sneller kunnen aanpakken, zodat een uithuiszetting eventueel voorkomen kan worden.”
Contactpunt via Kempens Woonplatform
De gemeente zal voor het beheren van het contactpunt huurbemiddeling beroep doen op het Kempens Woonplatform. Zij bieden een geïntegreerde intergemeentelijke dienstverlening rond lokaal woonbeleid en beheren een digitaal platform waarop meldingen kunnen gebeuren. Het meldpunt zal via een link op de gemeentelijke website bereikbaar zijn. Kempens Woonplatform geeft de meldingen door aan het Laakdalse OCMW, die op haar beurt de betrokken partijen zal contacteren.
In dialoog tot oplossingen komen
Het meldpunt richt zich op huurders op de private huurmarkt. Zowel huurders, verhuurders als derde betrokkenen kunnen zich tot het meldpunt richten indien er sprake is van een risico op uithuiszetting omwille van huurachterstand, gebrek aan onderhoud van de woning of overlast.
Schepen Hanne Lintermans: “Het OCMW ijvert ervoor om via dialoog tot constructieve oplossingen te komen. We verwachten dat het meldpunt er tegen de zomer zal zijn, wanneer het Kempens Woonplatform zich heeft kunnen organiseren.”