Werken stoomzagerij stilgelegd vanwege instortingsgevaar

Op 5 oktober 2011

Over enkele weken zullen we de vergunning krijgen en start ten we de afbraak van een deel van de stoomzagerij. Octaaf Janssens, schepen.

Het vorige gemeentebestuur van Laakdal kocht in 2001 de beschermde stoomzagerij Beyens aan de Heistraat in Klein-Vorst. De gemeente wilde het unieke gebouw restaureren en er een bibliotheek en cultureel ontmoetingspunt in onderbrengen.

Omdat de subsidies voor dit project uiteindelijk niet werden toegekend, raakte het gebouw in verval. 'De kosten aan de zagerij liepen zo hoog op dat we het gebouw wilden laten deklasseren', zegt schepen Octaaf Janssens (N-VA). 'Dat is uiteindelijk deels gelukt. De twee stenen fabriekshallen van de stoomzagerij zijn de enige delen die beschermd bleven.'

Een aannemer startte met dringende instandhoudingswerken aan het geklasseerde gedeelte. Het gaat om een soort voorbereidende restauratie, waarbij de twee hallen wind- en waterdicht worden gemaakt. Daarnaast worden ze onderstut en gestabiliseerd tegen het instorten, maar wegens acuut instortingsgevaar zijn de werken voorlopig stilgelegd.

Oplossingen zoeken

De aannemer bekijkt nu wat de mogelijke oplossingen zijn. De werken kunnen hopelijk snel weer starten. De kostprijs van de werken wordt betaald door de dienst Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO). Na de eerste voorbereidende fase worden het dak, de wanden, de goten, de houtstructuur en de andere ruwbouwelementen gerestaureerd.

Voor het gedeklasseerde deel, de vijf houten hallen, de hal aan de achterzijde en de rolbruggen, werd een sloopvergunning aangevraagd. 'Over enkele weken zullen we de vergunning krijgen', zegt schepen Janssens. 'Dan start de afbraak van het gedeklasseerde deel van de stoomzagerij. Volgende week zullen we met de vroegere eigenaars rond tafel zitten om eventueel samen met hen woningen te realiseren op de vrijgekomen percelen grond.'

Wat de bestemming van het geklasseerde deel zal zijn, weet de gemeente nog niet met zekerheid. Vermoedelijk zal er een museum voor industriële archeologie in ondergebracht worden. De kleine machines uit de stoomzagerij kunnen hier tentoongesteld worden. De grote zaagmachine wordt voorlopig afgekast en beschermd tegen verder verval.