Vermeende besparing valt erg duur uit.

Op 25 november 2013, over deze onderwerpen: Financiën, Mobiliteit en openbare werken

Om van een  500 ton  vervuilde grond uit grachten af te geraken  nodigde de gemeente enkele firmas uit een offerte in te dienen voor de verwerking ervan . Om besparingsredenen zou de gemeente zelf instaan voor het vervoer van de grond naar de plaats van verwerking.

Uit de biedingen bleek dat een firma uit Lummen precies 278 Euro goedkoper  was (BTW in) dan een firma gelegen uit  Meerhout, gelegen op de grens met Eindhout. Op voorstel  van burgemeester Gilis   besliste het college  unaniem  de opdracht te gunnen aan de firma uit Lummen wegens de goed-koopste. Z onder na te denken over de bijkomende transportkosten naar Lummen in het totaal kostenplaatje!
Een vluchtige berekening toont aan dat de meerkost voor het  vervoer van Laakdal naar Lummen in plaats van naar Meerhout de gemeente  zeker 5000 Euro bedraagt.

Een enkele verplaatsing met camion van Laakdal naar Lummen duurt inderdaad ongeveer half uur langer dan naar Meerhout. Voor honderd ritten weg en weer betekent dit 100 camionuren. Aan 50 Euro per uur betekent dit een meerkost van 5000 Euro! 

De nettomeerkost voor gemeente bedraagt dus minstens   5000-278 of 4722 Euro. Een bedrag waarvoor de fout volledig bij de burgemeester ligt maar  waarvoor de burger wel volledig opdraait.

Of hoe een vermeende besparing tot veel meer kosten leidt als alle kosten worden in rekening gebracht.

Vraag is terloops ook of de burgemeester haar bevoegdheid wel fatsoenlijk aankan wegens totaal geen vorming op dat vlak, haar deeltijdse job in de prive en de tijd nodig om haar  bevoegdheden van burgemeester  naar behoren  uit te oefenen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is