Sociale bouwkavels voor Laakdallers ja! Investeringsbelegging voor IOK neen!

Op 24 september 2014, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

IOK gaat fase II in de verkaveling van Oost Molenveld verder ontwikkelen. Er komen 25 bouwgronden op de markt voor jonge gezinnen.

Toch enkele bedenkingen:

Jeroen Helsen vraagt om deze sociale kavels enkel open te stellen voor Laakdallers, zoals oorspronkelijk beloofd werd.  Zodat jonge gezinnen uit Laakdal of met een link naar Laakdal aan een betaalbare prijs kunnen wonen. De gemeente verplicht IOK echter niet om dit in de voorwaarden op te nemen. Zo kunnen de kavels perfect verkocht worden aan 25 gezinnen buiten Laakdal. Dit heeft tot gevolg dat er een schaarste blijft op de markt en dat Laakdallers die over een paar jaar willen bouwen niet kunnen profiteren van deze sociale verkaveling. N-VA is het niet eens met deze strategie, wij moeten toch geen goedkope bouwkavels voorzien voor mensen van buiten Laakdal?

Al is de term “goedkoop” relatief”. De kavels zijn inderdaad 20% goedkoper dan de privémarkt, maar ze zijn vooral klein  en daardoor minder duur.

N-VA had liever gezien dat de bouwkavels iets ruimer zouden zijn en dat deze bij gebrek aan interesse van jonge Laakdallers open blijven liggen opdat er in de toekomst ook betaalbare loten voorhanden zijn. Spijtig genoeg vinden het IOK en het gemeentebestuur elkaar hier perfect. IOK verdient een mooie cent aan deze verkaveling en Burgemeester Gielis ziet graag het bevolkingsaantal stijgen met inwijkelingen , want hoe groter het inwoners aantal, hoe groter de burgemeester – en schepenwedden worden.