Politieke landschap hertekend in Laakdal

Op 16 november 2011

Het politieke landschap in Laakdal is in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar helemaal veranderd. De nederlaag die het kartel Nieuw & Open VLD kreeg te verwerken tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezing in 2006 werd uitgevaagd. 'We starten met een compleet nieuw project, STEM!', zegt raadslid Patrik Vankrunkelsven. 'We verenigen alle mensen die van Laakdal een betere gemeente willen maken. Ons doel is een efficiëntere en goedkopere gemeente te creëren voor iedereen. Daarnaast willen we werk maken van veilige fietspaden en een nieuwe bibliotheek.'

STEM! zal ook zorgen voor verjonging binnen de Laakdalse politiek. 'We willen graag een jonge lijsttrekker die gesteund wordt door mensen met ervaring', zegt Patrik Vankrunkelsven.

Samen

Ook SP.A en Groen! lanceren een nieuw progressief project in Laakdal, namelijk 'Samen'. 'We trekken samen met onafhankelijken in kartel naar de gemeenteraadsverkiezingen. 'Samen bundelen wij de krachten rond een sociaal, ecologisch, positief, duurzaam en innovatief project', zeggen voorzitter Yves Sannen (SP.A) en Peter Breugelmans (Groen!). 'Enkele focuspunten zijn onder meer betaalbare bouwgronden en woningen en de verdere herinrichting en vernieuwing van dorpscentra.'

Einde kartel

Naast enkele bundelingen komt er ook een splitsing. De lokale Laakdalse afdelingen van CD&V en N-VA zullen ook in Laakdal niet langer in kartel naar de kiezer trekken. 'We wilden nog wel in kartel gaan, maar N-VA heeft daar anders over beslist', zegt CD&V-voorzitter Eric Nijsmans. 'We hebben natuurlijk altijd goed samengewerkt en we zullen wel zien wat er gebeurt na de verkiezingen.'