Elektrisch spoor op komst over drie maanden

Op 27 oktober 2011

Helsen zei enkel schuldig te pleiten aan goedgelovigheid. "Ik dacht dat deze gemeenteraad het algemeen belang diende, maar het blijkt een arena van tactische spelletjes."

CD&V zou de voorbije periode benutten om de violen gelijk te stemmen, maar dit gold blijkbaar niet voor iedereen binnen de partij. "We hebben ons bezonnen met de mensen die zich nog tot de meerderheid rekenen", zei fractieleider Raf Moons (CD&V/N-VA).

De raad was net gestart toen zich een nieuwe discussie ontspon over de begrotingswijziging op de gewone dienst. Richard Laermans (sp.a) vroeg een bedrag aan inkomstenzijde toe te voegen van overschotten van het OCMW. Hij sprak over oplichting van de gemeente door het OCMW.

"Het OCMW heeft de overschotten op een schandelijke wijze opgestapeld via dotaties van de gemeente", zegt Laermans. "In totaal gaat het om een overschot van 2.790.628 euro dat het OCMW te veel gevraagd heeft. Het OCMW moet niet voor bank spelen! De elementaire correctheid is zoek bij de meerderheid. Ik vraag dat dit geld zo snel mogelijk terugkomt naar de gemeente."

Raf Moons zei dat de cijfers overdreven zijn en burgemeester Tine Gielis (CD&V/N-VA) zei dat de procedure lopende is zodat het OCMW het geld kan terugstorten. StHe

De elektrificatie van het bestaande spoor tussen Herentals en Mol staat al jaren bovenaan op het prioriteitenlijstje van de Kempenaars voor de NMBS. Het plan liep altijd vertraging op, maar nu zit die noodzakelijke ingreep er eindelijk aan te komen. Door de elektrificatie hoeft de spoormaatschappij niet langer speciale diesellocomotieven op de lijn in te zetten.

"Infrabel heeft het aanbestedingsdossier voor de elektrificatie goedgekeurd", zegt het Molse parlementslid Servais Verherstraeten (CD&V). "De aannemer moet zijn werkzaamheden over een drietal maanden kunnen starten. Het deeltraject tussen het Herentalse station en de splitsing aan Kruisberg wordt als eerste aangepakt, zodat de nieuwe wissel ook operationeel wordt."

Die wissel moet voor nog betere spoorontsluiting van de Kempen zorgen. HO