CD&V verscheurd en raadszitting vroegtijdig afgebroken

Op 28 september 2011

Schepen van financiën Gerda Broeckx stelde voor om bij Interelectra bijkomende aandelen aan te kopen voor 1.685 euro. Toen haar collega-schepen Fons Verdonck, ook CD&V, opmerkte dat er niet voldoende geld voor die aankoop was voorzien, moest Broeckx dat beamen. Verdonck eiste dat het punt uitgesteld zou worden opdat de gemeente geen uitgaven zou doen zonder voldoende middelen. Ex-schepen Rik Peys (CD&V) en de fractieleiders in de oppositie Richard Laermans (sp.a) en Patrick Vankrunkelsven (Nieuw&VLD) steunden het voorstel tot uitstel. Een stemming over dat uitstel leverde 11 ja- en 11 neen-stemmen op, omdat Verdonck en Peys ook tegen stemden. In het tumult dat daarop volgde schorste voorzitter Ludo Helsen de zitting en gingen de meeste leden van de meerderheid in conclaaf. Na meer dan twintig minuten beraadslaging kwam CD&V-fractieleider Raf Moons met de volgende melding. "Wij zijn verbaasd over het stemgedrag. Dermate zelfs dat de meerderheidspartijen CD&V, N-VA en sp.a beslisten om de zitting te verlaten en het schepencollege te vragen zo snel mogelijk een nieuwe gemeenteraad te organiseren.", aldus Moons. Waarop voorzitter Helsen de zitting sloot omdat er te weinig raadsleden over bleven om geldig te vergaderen.

(EJM)