Belasting op onbebouwde gronden

Op 9 december 2014, over deze onderwerpen: Financiën, Wonen en natuur

Op de gemeenteraad van 25 november keurde de meerderheid een belasting op bouwgronden goed. Dit is interessant in het kader van diversificatie van belastingen.  Ook is het een methode om de prijs van bouwgrond betaalbaar te houden. N-VA had dit voorstel dan ook graag mee goedgekeurd, was het niet dat er toch een aantal anomalieën   in geslopen waren waar de meerderheid geen duidelijke oplossing voor had.

Zo worden ouders vrijgesteld voor één bouwgrond per kind op deze belasting, maar wanneer de ouders voor overleden zijn, worden grootouders niet  vrijgesteld.

Er is ook geen duidelijke oplossing voor samengestelde gezinnen.

Verder duiken er ook problemen op wanneer de bouwgrond in een onverdeeldheid terecht komt. Zo kan het zijn dat één van de personen belasting moet betalen op de grond omdat hij geen kinderen heeft terwijl hij geen zeggenschap heeft over de verkoop van de grond. Zo zijn er nog tal van mogelijkheden waar men geen deftig uitsluitsel biedt.

Een schending van het gelijkheidsbeginsel is echter de belangrijkste reden waarom N-VA dit voorstel niet kon goedkeuren. Iemand die nieuw een bouwgrond aankoopt, krijgt vijf jaar uitstel alvorens hij belastingplichtig wordt. Iemand die reeds in het bezit is van een bouwgrond betaalt dadelijk belastingen en krijgt zo niet de kans om zijn grond te koop te stellen.  Zo geef je natuurlijk de indruk dat het om een pestbelasting gaat.

Het argument van de meerderheid dat je niet alles kan uitsluiten en dat men de uitzonderingen zal bekijken raakt kant nog wal. Een goed uitgewerkt voorstel, moet meer dan 99% uitsluitsel kunnen brengen.  Maar dit voorstel is typisch aan het beleid van deze burgemeester. Ze maakt de regels liever vaag, zodat ze naar goodwill kan bepalen wat kan en wat niet.

N-VA betreurt dat deze meerderheid de discussie niet wil aangaan. N-VA was vragende partij om dit dossier naar de commissie financiën over te brengen om daar op een constructieve manier een sereen debat te voeren. Een voorstel dat bijval kreeg van de meerderheidspartijen Spa en L-VA. CD&V weigert in de gemeenteraad echter pertinent het debat aan te gaan. Liever beslissen ze alles achter gesloten deuren.

Misschien moet ik de burgemeester toch maar eens  het werk “De la démocratie en Amérique”  van Alexis deTocqueville cadeau doen waar ze de grondbeginselen van ons democratisch systeem eens kan nalezen.

Een oppositie is geen luis in de pels, maar een wakend oog dat de meerderheid moet behoeden voor grote fouten.  Wees blij dat er in Laakdal een sterke oppositie is die u op de vingers tikt waardoor u kan corrigeren.  Maar blijf doof voor onze argumenten en u zou wel eens de volgende despoot in Laakdal kunnen zijn die diep valt.