"Laakdal heeft geen meerderheid meer"

Op 29 september 2011

De Laakdalse gemeenteraad zit in een zware impasse. Na de tumultueuze zitting van afgelopen maandag, ontstaan na een meningsverschil tussen CD&V-schepenen Gerda Broeckx en Fons Verdonck, maakte de meerderheid (CD&V/N-VA) zelf een abrupt einde aan de zitting. "Laakdal is onbestuurbaar geworden door de interne problemen bij CD&V", klinkt het bij een misnoegde Patrik Vankrunkelsven (Nieuw&VLD).

Aanleiding voor de onderbreking van de raadszitting van maandag, was een dispuut over de mogelijke aankoop van Interelectra-aandelen. CD&V-schepen Gerda Broeckx wilde zo'n aandelen kopen voor een totaalbedrag van 1.685 euro. Maar omdat daarvoor te weinig middelen voorzien zijn in de begroting, ging schepen en partijgenoot Fons Verdonck dwars liggen. Verdonck eiste dat het punt uitgesteld zou worden en werd daarin gesteund door Rik Peys (CD&V), Richard Laermans (sp.a, behorend tot de meerderheid) en zeker ook Patrik Vankrunkelsven (Nieuw&VLD, oppositie). Een stemming over het mogelijke uitstel van het agendapunt draaide uit op een 11 tegen 11. Tijdens de onderbreking van de zitting die daarop volgde - CD&V-voorzitter Ludo Helsen wilde niets met "zulk een zottekensspel" te maken hebben en ging buiten naar lucht happen -, werd snel duidelijk dat het dispuut binnen CD&V dieper zit. Dat bleek een dag later ook uit de reacties van de betrokken partijen.

"In Laakdal is er geen meerderheid meer", aldus Patrik Vankrunkelsven. "De gemeente is onbestuurbaar geworden door interne problemen bij CD&V. De oorzaak ligt bij het wanbeleid van deze coalitie, dat op zijn beurt een gevolg is van vooral het gebrek aan ervaring bij de leden van het schepencollege. Burgemeester Gielis neemt geen enkele verantwoordelijkheid. Zij zou haar schepenen in bescherming moeten nemen en zorgen dat de ploeg eendrachtig blijft, maar dat gebeurt niet."

Generatieconflict

Bij coalitiepartner sp.a klinkt vooral teleurstelling omdat belangrijke dossiers vertraagd worden. "De aanleg van het fietspad aan de Langendijk en de bouw van een nieuwe kantine voor de vzw Sport en Speelpleinen in Eindhout zijn slechts enkele dossiers die vertraagd worden", laat voorzitter Yves Sannen optekenen. "Voor sp.a is het echter al langer duidelijk dat beide meerderheidspartijen CD&V/N-VA en sp.a met een generatieconflict zitten. Voor CD&V was het gisteren de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. Op het voorstel van CD&V om de raad stop te zetten is sp.a als loyale coalitiepartner, weliswaar met tegenzin, ingegaan."

Dat er bij CD&V een en ander moet rechtgetrokken, blijkt uit de reactie van fractieleider Raf Moons: "We willen als meerderheid eerst duidelijk weten wie we kunnen vertrouwen. Dit zal de eerstvolgende dagen verder uitgeklaard worden."

N-VA-schepen Octaaf Janssen houdt zich op de vlakte. "Ik meng me niet in de problemen van mijn coalitiepartner", besluit hij.