Tuchtprocedure tegen leerkracht van de gemeenteschool in Veerle

Op 4 oktober 2016, over deze onderwerpen: Bestuurszaken, Onderwijs

De feiten

Op 29/12/2015 besliste het college op voorstel van de burgemeester unaniem tot een preventieve schorsing van  een leerkracht als bewarende maatregel in het kader van een tuchtprocedure naar aanleiding van een aantal aantijgingen lastens betrokken leerkracht. Op basis van weinig concrete strafbare  beschuldigingen  overigens die werden overgemaakt aan de burgemeester door de vroegere interimdirecteur en enkele van zijn trawanten met duidelijke CD&V stempel binnen de school. Een preventieve schorsing wel  voor een half jaar met onmiddellijke ingang. Een ongeziene maatregel in onze gemeente, die bovendien  heel ernstige feiten deed vermoeden.

Volgt dan een grondig tuchtonderzoek door de gemeentesecretaris naar wat precies gebeurd is waarbij naast getuigen à charge ook getuigen à décharge werden gehoord, wat in het kader van de zware preventieve schorsing niet gebeurde.

Uit bedoeld onderzoek bleek  al snel dat de aantijgingen stuk voor stuk minstens als sterk overdreven voor zover niet als pure leugens dienden te worden gecatalogeerd, gebaseerd op pure persoonlijke aversie van betrokkenen ontstaan naar aanleiding van de openstelling en verloop van de procedure  voor  de functie van directeur in de school van Veerle, waar de interimdirecteur het niet had gehaald. Een interimdirecteur die verder nooit in die functie had mogen aangesteld worden door het college wegens wettelijke onverenigbaarheid met het mandaat dat betrokkene namens CD&V Laakdal  uitoefent in het plaatselijke OCMW! Ge moet maar durven!  N-va Laakdal heeft in dat verband even gedacht hiertegen actie te ondernemen maar dat bewust niet gedaan om de lopende procedure voor de aanstelling van een nieuwe directeur niet te hypotheceren  in het belang van de school. Acheraf gezien toch beter anders aangepakt misschien.

De CD&V zat natuurlijk erg verveeld met het objectief verslag van de secretaris en in een poging om te redden wat nog te redden werd  geopteerd betrokken leerkracht in april nog de lichtste straf die bestaat op te leggen met name een blaam. Een straf die op zich niks betekende maar wel inhield dat de preventieve schorsing van effectief meer dan een half jaar na verloop van een paar maanden verdween en betrokkene niet tot september moest wachten om weer voor de klas te staan. Pijnlijke vaststelling vanzelfsprekend  voor het college dat nu zelf duidelijk stelde dat de uitgesproken preventieve schorsing voorbarig en veel te zwaar was! Zeker als ge de psychologische gevolgen even in ogenschouw durft nemen.

Pikant detail bij dit alles is nog dat de beslissing houdende het geven van een blaam niet met unanimiteit werd genomen. Eén lid van het college vond zelfs  de lichtste straf er over en heeft tegengestemd.

CD&V burgemeester en haar slaafse partijgenoten in het college  stemden met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid  voor zoals u wel zult begrepen hebben uit wat voorafgaat om hun gezicht te redden in de ogen van hun achterban in de school. De Spa  schepenen zullen ongetwijfeld hun coalitiepartner in deze niet tegen de haren in hebben willen strijken met het oog op de  volgende verkiezingen. Dat daarvoor principes moeten worden opzijgezet nemen Benny en Frank er daarvoor no wel ne keer bij.  Menselijk maar niet zo fraai.

Blijft dan nog de schepen met precies bevoegdheid  voor onderwijs, die volgens ons de moed heeft gehad zich van het wansmakelijk stukje komedie heeft willen distanciëren en tegenstemde. Chapeau Octaaf om deze keer uw geweten te hebben willen volgen en niet slaafs te doen wat de burgemeester vroeg.

Besluit

Vriendjespolitiek blijft toch wel regeren met CD&V in het bestuur en Spa laat begaan uit puur eigenbelang. Zo simpel is het. Vanaf 2019 kan het natuurlijk anders. Aan  ons de kans om het te bewijzen. N-VA Laakdal is  er klaar voor.